Een gemiddelde dokter Phil aflevering is er niets bij. Ik haak in bij Brandurs standpunt dat het ingame oproepen van entiteiten tot ongewenste bijverschijnselen zou kunnen leiden, wat mij ook de enige er toe doende lijkt. Even buiten beschouwing gelaten dat er geen vrouwelijke gamers meedoen in een party..

Een RPG game gemaakt door een ontwikkelaar kan gebaseerd zijn op pure fictie (de waarheid gebakken van pure fantasy), of het kan semifictie zijn (de waarheid overgoten met een fantasy sausje). Waarheid in deze zin betekend de realiteit zoals mensen hem ervaren op aarde vanuit hun perspectief.
Uitermate lastig is het om deze van elkaar te scheiden, aangezien weinig mensen het vermogen hebben om de complexe materie te kunnen onderverdelen in pure fictie of mogelijk realisme.
Complex? Fantasy boeken, films en games worden samengesteld uit legenden en mythen van talloze beschavingen van deze aardbol uit het heden en verleden. De uitersten zijn bijvoorbeeld een sprookje (Ciderella) tegenover Hellraiser 37. Beide gekenmerk van een flinke doses fantasy verweven met een wereldse realiteit. Ikzelf had vroeger afentoe de grootste moeite de zin en onzin van deze 2 thema's te onderscheiden, wie niet?
Het gebruik van esoterische kennis vermengt met fantasy, kan zoals bijna alle dingen ten goede als ten kwade gebruikt worden. Voorbeelden: Tolkiens Middle-Earth tegenover Wizards of the Coast's D&D, met daartussen in het quasi onschuldige Starwars.
Tolkien staat bekend om zijn christelijke thema's die hij verweven heeft in zijn boeken in combinatie met oude mythen en legenden (Pagan)
Wizards of the Coast hun motieven en mogelijke religieuze achtergrond is ronduit vaag te noemen en neigt naar het occulte. (is mijn indruk, nooit daadwerkelijk getoest)
George Lucas Starwars, hangt er tussen in vanwege het zichtbare gebrek aan religieuze aspecten. Het is de Unkown Force that my be with you!
Wat heeft dit alles te maken met demonen aan/oproepen? Occultisme houdt zich bezig met het tegen religies aan te schoppen, en het zoeken naar alternatieven tegen de goddelijke krachten. Een nobel doel zou je kunnen zeggen, zei het niet dat het nogal gebaseerd is op primaire emoties zoals haat, woede en onmacht, de zogenaamde destructieve emoties.
In praktische zin maken ze gebruik van zelfvernietigings rituelen, aanbidding van het duistere en het toepassen van magie. Jaha echte magie, zoals ook beschreven wordt in de Bijbel, Koran, Torah. Mogelijke praktische varianten daarvan zijn hoog level gebruik van tarot, het houden van seances en het uitvoeren van uitgebreide magische rituelen. Niet aan het laaglevelige hekserij denken, das een andere stroming.
Als dit dus in de praktijk uitgevoerd kan worden met rituelen, gebeden en spreuken dan moet hier dus een soort van handleiding van zijn met juiste begrippen en informatie, toch? Het probleem is echter dat dit ingewijde kennis is waar maar delen van inzichtelijk van zijn.
Als producenten om wat voor reden dan ook besluiten om delen van deze destructieve kennis tot een rollenspel te vervaardigen, lijkt het me onnodig om te zeggen dat dit gevaar kan opleveren van de geestelijke toestand van de jonge (onschuldige) speler.
Daarom kiezen de GM's van 4GM tot op heden voor het relatief veilige Middle-Earth van Tolkien, maar vergis je niet ook hier kan het er heftig aan toe gaan. Geukkig hebben onze demonische spellijsten weinig betrekking met het actuele occulte, gebruik op eigen risico zal ik maar zeggen..