StartpaginaHelpZoekKalenderInloggenRegistreren

22 Mei 2012, 18:15:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek

Stats
10.559 aantal berichten in 856 topics door 270 geregistreerde leden
Nieuwste lid: exeldro
+  4GM - Fantasy en Rollenspellen Forum
|-+  4GM
| |-+  Algemeen
| | |-+  Vormgeving doel 4gm.
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Topic: Vormgeving doel 4gm.  (gelezen 333 keer)
Brandûr
Fantasyliefhebber
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 20 December 2005, 15:38:48 »

Doel van 4gm is Game masters opleiden.
Er zijn daar een aantal ideeen over, maar misschien zijn er nog wel meer/betere ideeen voor. Iemand suggesties?

Zwijgend streek hij over zijn litteken
Ikarash of Arnor
4GM Moderator

shields are for wimps

« Antwoord #1 Gepost op: 20 December 2005, 16:43:57 »

ik zeg wat is een trainer zonder voetbalploeg. Wat is een auto zonder wielen. Geen gm's zonder spelers, dus 4gm is voor gm's zal wel, maar zonder spelers ben je ook geen gm.
4gm is een platform, een uit en terugvalbasis, voor fantasyliefhebbers.

Greetz

There's no Mercy, Only Judgement
There is no such thing as innocense, only varying levels of guilt!
Ivo
Gamemaster

T'o Malaak

« Antwoord #2 Gepost op: 20 December 2005, 22:17:12 »

Als je in onze statuten gaat lezen is ons hoofd doel:

"Het bevorderen en het spelen van rollenspellen in algemene zin."
en
"Het bevorderen van de bekendheid met fantasy."

Daarnaast zijn GM's heel belangrijk, omdat je zonder hen niet kunt spelen. Onze ervaring is dat er vaak al snel veel spelers te vinden zijn, maar weinig mensen die GM willen worden. Daarom heeft 4GM ook het aantrekken en het opleiden van nieuwe GM's hoog in het vaandel staan. En de spelers, die vergeten we natuurlijk niet, denk maar eens aan al die spelersavonden en de midwinter fair dit jaar.

"The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge." - Albert Einstein
Brandûr
Fantasyliefhebber
*

« Antwoord #3 Gepost op: 21 December 2005, 10:02:06 »

Sorry sorry, het staat er een beetje kort door de bocht. Wat ik bedoel is natuurlijk: een doel van 4gm (naast vele anderen  Oops) is gamemasters opleiden. Heeft iemand ideeen om dat vorm te geven..

Ferr
GM Gilde

« Antwoord #4 Gepost op: 21 December 2005, 10:29:12 »

Het moet een natuurlijk proces zijn, want leren gamemasteren doe je niet uit een boek. Er zijn al duizenden boeken geschreven over soortgelijke onderwerpen, maar je moet het gewoon in praktijk brengen.

Wat de GM cursus eigenlijk is, is een begeleiding naar het gamemasterschap. Maar wie niet vraagt, ook geen reactie krijgt...logisch gezien.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat het net als het aanleren van een sport, een team-effort is. Ik heb al best veel geschreven over dit onderwerp en ik zal nog wel es wat bij tikken, maar laten we niet denken dat we snel kunnen leren gm-en door wat documentjes. Het snelste leer je door gewoon van start te gaan, en bij ons een GM-coach aanvragen.

Sommige mensen doen dit, anderen weer niet. Maar voor de groep onwilligen is er geen "leer-gamemastern boek", omdat ik dat niet kan schrijven, omdat ik dat onzinnig acht (en geen tijd voor heb ook)

gr
ferr

"His power level...it's over 9000!"
Ivo
Gamemaster

T'o Malaak

« Antwoord #5 Gepost op: 22 December 2005, 18:12:24 »

De drempel om GM te worden ligt voor velen best hoog. Terwijl het allemaal best meevalt als je eenmaal een keer gemasterd hebt. Characters maken is nog het ingewikkeldste werk denk ik.

Alleen, hoe krijg je iemand over die drempel heen? Door 'm eroverheen te trekken? Door de drempel te verlagen?

Wat voor ideeën heb je daarover Brandûr?

"The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge." - Albert Einstein
Brandûr
Fantasyliefhebber
*

« Antwoord #6 Gepost op: 23 December 2005, 13:23:55 »

Het idee van Ferr (een coach) is natuurlijk heel goed. Die kan je goed vertellen of het goed of slecht gaat.
Wat me ook goed lijkt is een soort gamemaster cursus: Je legt met een groep potentiele gamemasters een aantal data vast. Op avond 1 leg je bijvoorbeeld uit, zo maak je een character, zo maak je een verhaal ... Op avond 2 heeft 1 iemand het voorbereid dat bespreek je met zijn allen, wat is goed wat is slecht en je speelt een party onder die persoon zijn leiding waarbij het spelen af en toe stilgelegd wordt en wat feedback wordt gegeven. Dit principe herhaal je totdat iedereen is geweest. Daarna komt de grande finale, je schrijft als aankomend gm een verhaal en dat wordt dan door andere gamemasters getest. En dan ben je volgens mij klaar voor het leiden van een party. Natuurlijk nog lang niet goed genoeg, maar ik denk dat je dat toch spelenderwijs moet leren.
Ook zou het misschien goed zijn om een aantal proefspeelverhalen die wij zelf geschreven hebben op de site te zetten, zodat je dat kan proberen. Ik denk daarnaast dat het grootste probleem waar je tegenaan loopt het schrijven van een goed verhaal is. Misschien dat je bijvoorbeeld een eerste opzet samen met een ervaren gamemaster kan maken. Kijk als je eenmaal in een stad bezig bent en je hebt een aantal verhaalllijnen lopen, dan wordt het schrijven van een nieuwe party makkelijker..
Heb jij nog andere ideeen Ivo?

Ferr
GM Gilde

« Antwoord #7 Gepost op: 23 December 2005, 17:22:43 »

ik zeg wat is een trainer zonder voetbalploeg. Wat is een auto zonder wielen. Geen gm's zonder spelers, dus 4gm is voor gm's zal wel, maar zonder spelers ben je ook geen gm.
4gm is een platform, een uit en terugvalbasis, voor fantasyliefhebbers.

Greetz

Je stelling klopt niet. Volgens jouw stelling is Erik geen GM omdat hij  heeft geen (vaste) spelers heeft,
maar de man is zeker een GM. Vaak zie je dat gm's vast blijven zitten aan 1 vaste spelersgroep OF dat hij uit frustratie moet stoppen omdat hij geen tijd meer heeft. Dat zijn nog altijd gm's, echter hebben ze geen spelers.

Je moet het opleiden van GM's (4GM's core taak) en de organisatie van de spelersavonden etc, even los van elkaar zien. Het ene is een doelstelling, het andere zijn activiteiten.

Murghoad Adalardo
Gamemaster

Ni heolas go haontios

« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2005, 12:02:19 »

Ik ben het wel eens met Brandur. Uiteraard moet degene die GM wil worden gewoon zelf aan de slag. Maar 4GM is er om de drempel te verlagen en de beginnende master een soort kickstart te geven, zodat hij weet hoe hij moet beginnen en waar hij op moet letten(wat is belangrijk en wat is minder belangrijk, zowel tijdens het masteren alswel met het uitzoeken van zaken).

Ik heb van Joop gehoord dat er al gewerkt wordt aan een beter/sneller begrijpbare versie van de GM spelregelboeken(of spelregels) voor beginnende masters. Althans er wordt aan iets dergelijks gewerkt en dat is positief. Dit helpt daadwerkelijk de drempl te verlagen. thumbsup

There are some people who live in a dream world, and there are some who face reality; and then there are those who turn one into the other. - Douglas Everett
Ferr
GM Gilde

« Antwoord #9 Gepost op: 26 December 2005, 16:06:21 »

Is Joop daarmee bezig? want ik werk thans niet meer aan een nieuw gm boek...Dus namens mij kan ie niet spreken

Ikarash of Arnor
4GM Moderator

shields are for wimps

« Antwoord #10 Gepost op: 26 December 2005, 22:13:16 »

Joop reactiee!

There's no Mercy, Only Judgement
There is no such thing as innocense, only varying levels of guilt!
Murghoad Adalardo
Gamemaster

Ni heolas go haontios

« Antwoord #11 Gepost op: 27 December 2005, 00:45:52 »

Hij zei het vorige week nog. Maar je was er wel mee bezig toch? Ik heb het gelezen op een ander topic. Wellicht dat Jopie het verder afmaakt. dunno

There are some people who live in a dream world, and there are some who face reality; and then there are those who turn one into the other. - Douglas Everett
Joop
Gamemaster

Joop!

« Antwoord #12 Gepost op: 30 December 2005, 18:54:17 »

Heee luitjes, wat een interessante feedback en ideetjes zie ik hier..! Ik ben vooral een beetje aan het nadenken geweest over wat er allemaal te doen valt het komende jaar. Klinkt een beetje algemeen, maar wat je zeker weet is dat ideeen in een bepaalde volgorde gerealiseerd moeten worden, wil er weer wat nieuws begonnen of bedacht worden. Capaciteit bepaald de snelheid grotendeels.

Een greep uit de kleinere, zinvolle projectjes:
- commissies neerzetten (structuur)
- nieuwsbrief (communicatie)
- modules speleravonden (GM materiaal)
- evenementen (organisatie)
- huisreglement (administratie)
- oprichten GM Gilde (organisatie)

Klinkt als werk, is het niet? Ik doe het graag voor de vereniging, en het liefst met fijne mensen. Voor gezelligheid en ervaring, maar wel op buitengewone wijze. Nog geen saaie dag beleeft tot nu toe, haha
Dus wees er snel bij, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

"Heb je een redelijk verstand? Jawel. Waarom gebruik je het dan niet?
Want als dat zijn werk doet, wat wil je dan nog meer?" - Marcus Aurelius
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

4GM - Fantasy & Rollenspellen Forum | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006, Simple Machines Pagina opgebouwd in 0.131 seconden met 19 queries.
Template ontwerp door Murghoad op basis van het Amber design by Bloc | XHTML | CSS