StartpaginaHelpZoekKalenderInloggenRegistreren

06 Februari 2012, 08:59:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek

Stats
10.359 aantal berichten in 840 topics door 251 geregistreerde leden
Nieuwste lid: PummaSupelalf
+  4GM - Fantasy en Rollenspellen Forum
|-+  Fantasy
| |-+  Letteren
| | |-+  De Da Vinci Code
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Topic: De Da Vinci Code  (gelezen 4227 keer)
Ferr
GM Gilde

Geslacht: Man

« Gepost op: 12 Mei 2006, 13:43:12 »

Wie heeft er niet van gehoord?
Het sprookje wat, gehuld in een mantel van onoriginaliteit en opportune extrapolatie der feiten, getooid met een goed gevoel voor drama en mystiek, inspeelt op quasi-nieuwsgierige mens, die gewoon het liefst wil horen dat Jezus nooit bestaan heeft. Vandaar behandel ik dit topic gewoon onder "Fantasy".

Ik wil iedereen aanraden dit boek vooral te lezen. Het is erg interessant dat iemand zoveel moeite gestoken heeft om een verhaal op te hangen over iets waarin de meeste mensen toch niet geloven.

Das hetzelfde als een boek maken over de werkelijke Piggelmee.

Op 1 punt ben ik het met de schrijver eens. Dan Brown moedigt de christelijke lezer aan zijn geloof in heroverweging te nemen.
Das nooit verkeerd, zeker niet met zulke godslaster voor commercieel gewin, getuige het werk van Brown en diens groeiende bankrekening.

De populariteit van de Da Vinci Code bij ongelovige mensen is natuurlijk logisch. Het is een excuus om je niks van God aan te trekken, de "waarheid" kennende. Niks nieuws dus. We zien wat dat de laatste jaren de mensheid opgeleverd heeft. (pak de krant).

Iemand die bewijzen wil tegen Dan Brown's boek, (er zijn er teveel om op te noemen) mag mij gerust mailen.

Dan's Fantasy is trouwens niet nieuw. Wie nog meer vage shit wil lezen behalve de waarheid, moet het Evangelie van Thomas, en van Maria eens lezen. Wie ze leest, zal overduidelijk beseffen waarom ze niet opgenomen zijn in de Bijbel en waar Dan Brown zijn inspiratie vandaan haalde.

No problem can withstand the assault of sustained thinking.
Voltaire
Niels
Gamemaster

[verwijdert]

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Mei 2006, 13:55:21 »

eensch... heb hem thuis liggen. erg interessant boek...

ben ook benieuwd naar de film, eens zien wat hollywood ervan gemaakt heeft.

"Laatste verandering: 02 september 2006, 15:57:49 door Ikarash of Arnor"
Ivo
Gamemaster

T'o Malaak

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Mei 2006, 15:40:20 »

Tsja, ik heb het nog niet gelezen, maar wel al erg veel over gehoord. Misschien dat christenen zich door het boek aangevallen voelen of iets dergelijks, en anderen zullen er uiteraard een mening over hebben.

Misschien wilde meneer Brown er wel een hype mee creeren. Feit is dat dat hem zeer goed gelukt is. Iedereen buitelt over elkaar heen om er z'n zegje over te doen, zelfs het Vaticaan. Iedereen wil het boek hebben, iedereen wil de film zien. Overal verschijnen documentaires over de waarheid of wetenschappelijke benadering van het boek. En her en der duiken diverse schrijvers en filmmakers op die ook ineens zo'n verhaal van dezelfde strekking hebben geschreven.

Net zoals bij Harry Potter, niet???

Ik doe niet mee aan hypes, dus kan nog niet snel m'n eigen mening geven over het boek danwel de film. Misschien moet ik zelfs eerst nog even de bijbel zien te lezen om te snappen waar de Da Vinci Code precies over gaat.

"The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge." - Albert Einstein
Ikarash of Arnor
4GM Moderator

shields are for wimps

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2006, 03:00:00 »

Ik vond het niet een goed boek. Om excact de redenen waarom ferr het ook niet goed vind. Ik wil echter wel graag de redenatie achter ferr zijn mening horen als christen?
Ik vond het puur niet goed omdat het te snel leest het boek is te makkelijk te begrijpen en daarom in mijn ogen niet diep genoeg en ook te commercieel, dit blijkt ook als je de andere boeken van brown leest. Je bent er zo doorheen.
Wat vonden jullie?

There's no Mercy, Only Judgement
There is no such thing as innocense, only varying levels of guilt!
Ferr
GM Gilde

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2006, 14:17:13 »

Het is logisch dat christenen zich uitspreken tegen het boek. In het boek wordt namelijk gesuggereerd dat alles waar wij in geloven totaal niet klopt met de werkelijke feiten. Wij zijn met z'n allen een beetje dom...

Was het maar zo dat het boek bedoeld is om te beledigen oid, maar de werkelijke reden is misschien iets wat men niet graag wil horen.
De schrijver heeft het zeer waarschijnlijk zelf niet eens door. Maar Jezus zei het zelf. In de laatste dagen zullen er valse profeten komen en deze mensen zullen de aarde verleiden en velen van God wegleiden. Vaak gebeurt dit door kwade geesten die mensen ertoe zetten om andere mensen opzettelijk van God weg te trekken. Een demoon op zichzelf heeft geen kracht in deze wereld. Er is een mens voor nodig. Wie niet beter weet, wordt dus zeer makkelijk prooi van valse leer. Lees de Bijbel, anders weet je niet wat er staat (duh).

Ik geloof dit: ALS er een God is, en hij communiceert via de Bijbel, dan kan het niet anders, of hij moet dat puur houden. Ja, ook bij het samenstellen op het concilie van Nicea van de joodse thora en profetische boeken tezamen met de originele documenten van het Nieuwe Testament uit de ooggetuige periode van Jezus. Hier maakt Dan Brown trouwens een fout wanneer hij zegt dat de zogenaamde beslissing over de goddelijkheid van Jezus met een minime meerderheid aangenomen zou zijn. Dit was in feite dik de meerderheid van 320 paterkens tegen 2 tegenstemmers. Ook deze mensen waren in de Geest van God bezig, want daar vroegen ze om in gebed. Deze concilie was trouwens nodig, want tegen die tijd waren er precies dezelfde dwalingen die Dan Brown nu gebruikt als de basis voor zijn "waarheid". God houdt Zijn Woord echt wel puur, geen zorgen.
Het zou van geen kant kloppen als God ons leven zou oordelen op iets wat we niet kunnen weten. Alszodanig geloof ik dat het werkelijk de leidraad voor ons leven is. Geen regelset, maar meer een handleiding voor optimaal gebruik. Dus de Bijbel is Gods Woord. Ik geloof trouwens ook dat God niet kan liegen. Als Jezus zegt dat Hij de (niet een, DE) Weg, de Waarheid en het Leven is, dan zijn alle tegengestelde beweringen foutief, of Jezus dus een leugenaar. Het menselijke ID van verlichting i.p.v. vergeving van zonden begon zich al te roeren in de eerste eeuwen na christus. Dat is heel wat anders dan wat de Bijbel leert natuurlijk

Gezien de duizenden jaren van doorstane harde kritiek en het feit dat de Bijbel het meest gedrukte boek is ter wereld, doen mij geloven in een buiten-wereldse invloed op dat document. Het is ook niet 1 schrijver of een groep mensen die eens samen kwamen en dachten: "Kom, laten we de grootste grap ter wereld uithalen". Dat kan trouwens ook niet, of deze mensen moesten in de toekomst kunnen kijken, gezien 3200 uitgekomen profetieen.

66 boeken van profeten, koningen, rechters, dichters, historici noem het maar op, beschrijven allemaal over een periode van 4000 jaar 1 en dezelfde kenmerkende God. Dat is uniek, HALLO!!!

Lees zelf maar eens de Bijbel. Tip: vraag God voor je begint, om je te leiden naar een tekst en zijn Woord in je hart kenbaar wil maken.
Dit is geen poging tot schijnheligheid. I dare you. Wie vraagt zal gegeven worden...
Het Nieuwe Testament is goed om mee te beginnen, ipv vooraan bij Genesis, want jullie haken toch wel af bij Leviticus of anders wel bij Numeri...hahaha  Angel...I did....

Voltaire
Ikarash of Arnor
4GM Moderator

shields are for wimps

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2006, 15:35:01 »

dat zijn allemaal hele mooie punten ferr, maar wat je dus eigenlijk zegt is dat het boek niet klopt omdat god hiervoor gewaarschuwd heeft in de bijbel. Dit zou de reden zijn waarom nu ook alle christenen zo op de kast gejaagd worden door dit boek, en in sommige gevallen zelfs schreeuwen om de dood van schrijver dan brown. Er staat een prijs van 25000dollar op zn hoofd.
Maar waar heeft hij het dan precies verkeerd?
Iig dus bij de relatie tussen jezus en maria die zelf nog een kind zouden hebben gekregen, maar zaten er verder nog foute punten in wat betreft het gedeelte over christus?
En bij de heiligverklaring van christus

Ferr
GM Gilde

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mei 2006, 11:26:39 »

Ik zeg niet dat het boek niet klopt OMDAT Jezus gewaarschuwd heeft voor valse leraren. Dit is slechts een aanvulling.
De feiten, die het boek claimt op de eerste pagina, zijn geen feiten, daarom klopt het boek niet in zijn beweringen.
Noch historisch, noch kunstzinnig, noch religieus. Ik zou geen probleem met het boek hebben als het geen basis zou claimen op werkelijke feiten.

Bijvoorbeeld volgens het boek zouden er 80 evangelien zijn geweest, en de kerk zou er maar 4 uitgekozen hebben. Maar in de vroege kerk waren er slechts 4 evangelien, niet meer. Wel bestonden er vele kopieen hiervan.

Brown heeft voortgeborduurd op de gnostische geschriften uit de vroeg-christelijke periode. Dit was een cult. Gnosos in het grieks betekent "verborgen kennis". Deze, later geschreven evangelien, zoals Het evangelie van Thomas, Het evangelie van Waarheid, Van Maria van Magdalena en het evangelie van Philippus. En ze gaan dus uit van de menselijke dwaling van verlichting. Hieruit volgt dat ze moesten verkondigen dat Jezus geen echt God was. Dus hij is alles behalve tegelijkertijd God en Mens. Hij stierf wel aan het kruis, maar is niet opgestaan, hij stierf niet aan het kruis, maar verhuisde naar Frankrijk...alles mag, behalve de waarheid.
Tevens geeft het boek aan dat Jezus getrouwd zou zijn op basis van deze gnostische evangelien. Wat er slechts staat (zelfs al is het een vals evangelie van zo'n 300 jaar na de ooggetuige periode). Dan nog, staat er slechts dat Jezus Maria begroette met een kus. Gaat nogal ver om zelfs hieruit te concluderen dat ze getrouwd zouden zijn.

Daarbij komt dat het concilie eigenlijk verdeeld was over maar 1 woord: of Jezus (precies) het(de)zelfde was als God of dat hij het(de)zelfde was als God in zijn kenmerken. Dus de basale vraag zoals Dan Brown ons wil geloven; Jezus, God of niet? was niet eens echt de discussie.

En zogenaamde christenen die iemand bedreigen met de dood zijn geen christenen...

Voltaire
Ikarash of Arnor
4GM Moderator

shields are for wimps

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Mei 2006, 11:51:47 »

is duidelijk. Ik ben het ook met je eens, ik was puur geintresseerd in het waarom. Het is natuurlijk ook belangrijk te weten waarom je aanstoot neemt en niet alleen dat je aanstoot neemt.
De persoon die een prijs op brown zijn hoofd had gezet woont ergens in indonesie was het volgens mij.
Het klopt eigenlijk ook niet helemaal,de ophef die nu is ontstaan is niet over het boek maar over de verfilming, die nu pas uitkomt, ik weet niet in hoeverre wijzigingen in het script zijn doorgevoerd ivm hollywoodheid, waardoor christenen veel massaler en duidelijker aanstoot nemen aan de davinci code zoals hij nu is verfilmd, en niet toen het boek uitkwam.

Ferr
GM Gilde

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Mei 2006, 14:42:45 »

Weet je wat het is? Het Bank = Nat principe. Ik zal dat uitleggen.

Heel menselijk is het om zaken te toetsen aan onze observatie. Zaken worden niet getoetst aan aanwezige kennis als ze zich daarvoor niet lenen. Het is precies om deze reden dat mensen het christelijk geloof of de Bijbel of de joden zullen blijven "toetsen" of "aanvallen" zoals dat heet als ze kwaad in de zin hebben.
Dat zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen, als je de boodschap en waarschuwing van de Bijbel meeneemt.

Is de bank wel echt nat?...effe voelen...

Maar God keert alle kwaad ten goede. Er zijn ook mensen die dankzij dit boek eindelijk de waarheid zullen gaan kennen. Niet door de boodschap van het boek, maar door de zoektocht die ze zullen starten, als ze oprecht opzoek zijn naar de waarheid.

En ik snap de ophef nu wel ten tijde van het uitkomen van een film. Dat bereikt uiteraard een veel groter en onbelezen publiek. Als de film, net als het boek pretendeert een verborgen waarheid te bezitten, is het een kwalijk wapen in de hand van de vijand.

Voltaire
Ilmarin
Gamemaster

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Juni 2006, 08:55:01 »

Grappig dat mensen zo over dit boek vallen, er zijn er namelijk al een hele boel van geschreven, The holy grail en dat soort boeken. Alleen is deze marketingtechnisch zo goeg neergezet dat iedereen hem wil lezen. Dus eigenlijk is Dan Brown net zo'n schrijver als een boel anderen die iets nieuws willen schrijven. Want hoeveel boeken zijn er niet geschreven over het onderuithalen van het christendom??

Het gevaar is natuurlijk wel dat een hoop mensen dit als feiten zullen aannemen en niet als een fictieboek, wat het natuurlijk wel is. Mensen beginnen met de feitjes van Brown's boek te smijten, terwijl ze de bijbel nog nooit hebben gelezen. Dat is wat mij er aan ergert.

Het is niet zo dat de mensen die geloven opnieuw hun geloof overdenken, het  is dat de mensen die niet geloven maar al te graag zien dat hun ongeloof bevestigd kan worden.

Oh ja, de schrijverskwaliteit van Brown laat ook veel te wensen over, we kunnen het hier eigenlijk niet over een literair boek hebben, eerder een soort kinderboek. Het is te makkelijk geschreven, en qua verhaal blijft er niks geheimzinnigs over. Geen 'open einde'....jammer.

Ben dus niet echt pro, ook niet echt tegen. Maar het verhaal vind ik bijzonder goed verzonnen.

Check ook de website: www.4gm.nl
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

4GM - Fantasy & Rollenspellen Forum | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006, Simple Machines Pagina opgebouwd in 0.161 seconden met 20 queries.
Template ontwerp door Murghoad op basis van het Amber design by Bloc | XHTML | CSS